5 Signalen Die Aangeven Dat Een Huisstijl Verouderd Is
Let's talk
Je had een geweldig idee en dacht ‘Hier is wel markt voor, tijd om mijn eigen business te starten.’ Na verloop van tijd groei je als persoon en ontwikkelt je bedrijf zich. Door de extra jaren ervaring in je vakgebied is ook je autoriteit toegenomen en zijn kennis en inzichten vergroot. Dat is geweldig nieuws! Maar wat als de jas van jaren geleden niet meer past? Check of jouw huisstijl ook toe is aan een upgrade (en pas meteen de tips toe).
1. Het verhaal achter je huisstijl sluit niet meer aan op je huidige identiteit
Een sprekende huisstijl
Een goede huisstijl vertelt jouw verhaal op een krachtige en eigen manier. Het maakt je identiteit visueel herkenbaar bij je doelgroep. Het kan alleen best een uitdaging zijn om bij jezelf na te gaan wat je groei is geweest en nu vanaf een afstand je bedrijf te bekijken.
Back to the basics
Ga terug naar de basis. Vanuit welke droom, wens of doel ben je het bedrijf begonnen en (vooral!) hoe sta je daar nu in? Vanuit dit perspectief bepaal je opnieuw wat je kernwaarden zijn en wat je wilt overbrengen op je doelgroep. Dit vertaal je naar een kloppend concept met betekenis.
De warmte en geborgenheid van de zon en de rust en wonderen van de natuur staan symbool voor de kennismaking en beleving die klanten bij Echografiebureau First Sight ervaren.
2. Je schaamt je ervoor om je website te laten zien
Nieuwe klant binnenhalen?
Oeps. Je brengt zeker nieuwe klanten binnen, maar ziet er toch tegenop als ze vragen naar je website voor bijvoorbeeld referenties. Het beeld, die online uitstraling klopt namelijk niet meer. De kraag kriebelt in je nek, de rits gaat niet meer goed dicht. Tijd voor een nieuwe jas!
Visuele representatie
Laat visueel zien dat je expertise is verbeterd, dat je kwaliteit levert. De verouderde huisstijl mist de persoonlijkheid van het bedrijf die het is geworden. Als slimme ondernemer speel je in op relevante trends en ontwikkelen. Zo mag je ook je huisstijl benaderen.
Gebruik net als bij Loentein coacht sprekende beelden en opsommingen om structuur en duidelijkheid aan te geven als je doelgroep daar behoefte aan heeft. Creëer rust door slim kleurgebruik en afkadering van tekstvlakken en knoppen.
3. Bij de eerste kennismaking hadden klanten een vertekend beeld van je bedrijf
First impressions count
Ga ik hier nou in het engels verder? Nee. Wees duidelijk. Hoor je regelmatig van potentiële klanten dat ze niet hadden verwacht dat je ook animaties maakt naast het ontwerpen van de website? Laat weten wat je doet als de beste met bijvoorbeeld een 5-tal representatieve casussen. Maak keuzes in hoofd- en bijzaken. Licht je diensten of producten ook met die onderverdeling uit.
Robuuste kern
Ook in een veranderende omgeving passen kwaliteit en uitstraling bij elkaar met het oog op je visie. De kern, jijzelf, blijft hetzelfde, maar de buitenkant, de jas, verandert mee met de seizoenen. Voor een kledingmerk is dit letterlijk zo, maar voor een non-profit bedrijf die de wereld helpt te verduurzamen is een meer globale uitstraling gewenst.
Ook voor Carbon Footprint Management geldt dus dat een sprekende en moderne huisstijl bijdraagt aan het overbrengen van het belang van verduurzaming in de taal van de ontvanger.
4. Je plaatst (on)bewust niets op social media vanuit je bedrijf
Zichtbaarheid op je socials
Je wilt niet je verouderde huisstijl verspreiden maar wel mensen op de hoogte houden van je bedrijvigheid. Ook dan is het goed om toch jezelf te laten zien. Vertel je verhaal en luister naar de behoefte van je doelgroep. Maar, wees duidelijk in je taal: je hebt niet altijd (bijna nooit) confetti of populaire uitspraken nodig om je bericht over te brengen. Zo blijf je meer top-of-mind, herkenbaar in je communicatiewijze (ook na een huisstijl transformatie) en blijf je betrokken bij je doelgroep.
Sociaal = emotie, gevoel, soul
Hoe persoonlijk je op social media communiceert, is mede afhankelijk van wat voor soort bedrijf je hebt, wie je doelgroep is en wat je missie is. Samen met je huisstijl is dit wel waarmee jij jezelf onderscheid en waarmee je doelgroep zich identificeert.
Laat bijvoorbeeld net als U Move zien wie je trainers zijn en wat hen drijft om anderen te helpen groeien. Consistentie bereik je makkelijker met structuur van vooraf bepaalde thema’s in je posts en/of stories.
5. Je worstelt ermee om je huisstijl toe te passen op nieuwe communicatie uitingen
Menselijke communicatie
Herkenbaarheid zit niet alleen in het kleurgebruik, de fotografie en het achterliggende verhaal van de huisstijl, maar ook in gedrag en interne/externe communicatie van werknemers. De meeste (niet- kloppende) ’variaties’ van een huisstijl ontstaan bij het loslaten van huisstijlelementen bij medewerkers. Laat een begrijpbaar huisstijlhandboek maken en/of wijs iemand de rol van ‘bewaker’ toe. Ook kun je eenduidigheid behouden in je service na een aankoop en op beurzen.
Toepasbaarheid van je huisstijl
Je kunt ‘snel even’ een huisstijl template kopen, maar daar zit jouw verhaal en ervaring niet in. Inmiddels weet je dat een krachtige stijl voortvloeit uit de visie en kernwaarden van je bedrijf. Om deze te ontdekken, kruipt een goede huisstijl maker in de huid van jou(w bedrijf) en brengt naar buiten wat binnenin zit.
Ook wordt rekening gehouden met de toepassing op diverse kleuren/afbeeldingen, digitaal/ geprint gebruik en toepassing op diverse items zoals bij FIRST BASE Ground Screws.
Heb je de juiste jas weer gevonden? Dan straal je dit op alle manieren uit!
We benaderen jouw vraag vanuit verschillende ‘minds’ om je van introductie tot eindnoot te voorzien van een passende strategie. Slimme ontwerpen gebaseerd op de kern van jouw bedrijf, logisch nadenken en mensen weten te raken. 1 + 1 = 3!